Istoria rochiei de mireasa
Home BlogMariajIstoria rochiei de mireasa

Istoria rochiei de mireasa

februarie 19, 2010 Mariaj

Aparitia rochiei de mireasa are o istorie captivanta si isi are originile in Roma Antica. Ea semnifica o trecere de la statutul de copil la cea de adult.

Inelul de casatorie era purtat de catre femeie pe al treilea deget, ceea ce semnifica angajamentul sotiei fata de sot.In timpul ceremoniei, mireasa purta haine albe ce erau considerate ca un tribut adus zeului Hymen, considerat a fi zeul casatoriei si al fertilitatii, iar mireasa era insotita de domnisoara de onoare.

In latina, cuvantul nubo, astfel spus casatorie, insemna literalmente ”imi pun voalul”. Prin urmare mireasa era “nova nupta”, iar casatoria ”nuptials”. Mireasa purta voal sau ”flammeum”, ce avea o forma dreptunghiulara, transparent si care ii acoperea fata.

Voalul colorat ca o flacara se potrivea cu incaltamintea, in par erau prinse flori de camp inmiresmate, rochia era confectionata din flanela (tesatura usoara din lana, pufoasa si moale) sau o tunica din muselina (tesatura fina din bumbac sau matase transparenta) prinsa cu un brau sau cingatoare.

In jurul taliei, mireasa purta ”nodul lui Hercules”, considerat a fi alungator de spirite rele, nod pe care mirele trebuia sa-l desfaca in noaptea nuntii.

Nuntile medievale: reflectia statului social

Casatoriile din perioada miedevala erau casatorii aranjate de catre familii si predominante in randul nobilimii.Ele se facea mai mult din ratiuni politice, decat din dragoste.Astfel, mireasa reflecta imaginea sociala a unei familii, rochiile erau foarte colorate, confectionate din material scump cum ar fi matasea, catifeaua, blanuri si reflectau gradul de avutie si capacitatea de cheltui pentru astfel de ocazii.

La cealalta extrema, miresele sarace purtau rochii verzi sau albastre si erau colorate cu o substanta numita woad.Pentru clasa muncitoare, aceasta era o ocazie de a se imbraca altfel decat de obicei si faceau acest lucru in limita posibilitatilor financiare.Erau folosite materiale ieftine si se incerca a se copia cat mai mult stilul nobililor.

In perioada anilor 1300, rochia de mireasa era traditionala rochie de curtezana sau ”haina reliefata”.Era o rochie stransa pe corp, ce era dantelata in fata si in spate, cu maneci lungi si stranse, cu o fanta adanca in fata pentru a se vedea lenjeria, iar in spate avea o trena.

Rochiile erau confectionate din brocarturi si se purtau cu centuri de aur incrustate cu pietre pretioase. Miresele purtau un inel ce semnifica juramintul etern si dragostea adevarata, o agrafa ce semnfica castitatea, iar in par purta o cununa, parul era lasat sa curga pe spate semnificand virtute.

Traditii regale

Desi rochia alba de mireasa este asociata perioadei contemporane, exista cateva precedente istorice al fenomenului rochiei albe.
Astfel, fiica regelui Angliei, Henric al IV-lea, si anume printesa Phillipa, a purtat o tunica si o manta din satin alba tivita cu catifea si blana din hermina, la celebrarea nuntii in anul 1406.

Anna de Brittania a purtat si ea o rochia alba in anul 1499 la casatoria sa cu regele Louis al XII-lea al Frantei, in timp ce Marguierite de Valois, s-a casatorit in anul 1527, imbracata in haina de hermina, acoperita cu un strat albastru cu o trena din 5 straturi.

Elisabeta de Boemia, la nunta ei din anul 1613, impreuna cu slujnicile sale, s-au imbracat in haine albe, tesute cu argint si impodobite cu dantela de argint.Treana de argint si mainicile rochiei erau incrustate cu diamante, ceea ce l-a costat pe tatal ei, James I al Angliei si al Scotiei o adevarata avere.Ea a purtat parul liber, ce ajungea pana la talie, impreuna cu o coroana de aur.

Regina Victoria si istoria rochiei albe de mireasa

In anul 1840, regina Victoria s-a casatorit cu printul Albert de Saxe-Coburg, purtand o rochie relativ simpla, confectionata din satin si impodobita cu flori de portocal.Iin par avea o coroana si un voal din dantela, iar trena avea 18 m lungime, ce o purta peste mana.

Pozele oficiale au fost publicate in jurul lumii si din acel moment rochia alba de mireasa a devenit un model de referinta pentru societatea de elita. Printesa Alice, ulterior printesa Alexandra, fiicele reginei Victoria, au continuat traditia rochiei albe.Astfel in anul 1858, respective anul 1863, aceastea au purtat o rochie alba impodobita cu flori de portocal.

In timpul domniei sale, anii 1837-1901, miresle purtau rochii la moda, incluzand culori cum ar fi ivory sau bej. Rochiile erau simple ca design si nu erau sofisticate sau grele.De multe ori, voalul era partea cea mai elaborata si piesa de rezistenta a nuntii. Culoarea albastra continua sa fie considerate simbol al puritatii si multe femei continuau sa poarte rochii de aceasta culoare.Nunta reginei Victoria a schimbat insa aceste idei, rochia alba castingand tot mai multa popularitate pana la sfarsitul secolului.

Spre sfarsitul anilor 1880, multe femei purtau rochii albe sau ivory, culoarea alba considerata a fi culoarea puritatii si inocentei. Mai tarziu, albul era asociat cu virginitatea.

Pentru clasa muncitoare, a te casatori intr-o rochie alba, ce nu putea fi imbracata din nou datorita culorii si stilului, era un lucru de neconceput.Cu atat mai mult, ca in acea perioada nu exista servicii de curatire, astfel imbracarea unei astfel de rochii era un lucru nejustificat si mai putin accesibil.

Din acest motiv, rochiile de mirese de culoare albastra deschisa, verde deschis sau chiar neagra (daca se casatorea o vaduva) erau in voga.Bonetele si voalul se purtau in functie de trendurile zilei.Pana in anii 1860 voalul era purtat peste fata.

Revolutia industriala a schimbat cursul lucrurilor.Astfel rochiile de mirese puteau fi confectionate la scara larga si devenise mai accesibile.Spre sfarsitul anilo 1890, se acceptase ideea ca rochia de mireasa trebuie sa fie alba.

Anii 1901-1939 au fost marcati de o crestere ascendenta a conceptiei asupra modei, rochiile de mirese continuand sa fie impodbite cu satin si perle.In schimb, acestea au devenit mai simple si in acord cu trendul modei, influentate si de faptul ca in acea perioada rolul femei in societate capata alte valente.In anii 1920 devenise populara rochia de mireasa alba, scurta.Filmele in care erau prezentate rochii de seara pline de glamour au influentat asupra stilului rochiilor de mireasa.

Grace Kelly si Printul Rainier de Monaco

In anul 1956, urmariti de peste 30 de milione de telespectatori, Grace Kelly s-a casatorit cu printul Rainier de Monaco, considerata a fi nunta secolului.Rochia de mireasa a fost confectionata din din 25 metri de tafta,o matase speciala, 100 de metri de plasa de matase, rochia ii acoperea gatul, avea mainicile lungi, urma liniile corpului,era tesuta cu dantela de Bruxxeles si alte tesaturi regale.

In cap avea o boneta ornamentata cu perle mici si fine, flori de portocal, iar voalul era confectionat din 90 metri de tul.La fel ca regina Victoria, regina Grace Kelly a dezvaluit un nou trend pentru urmatoarele decenii, iar acest trend semnfica in esenta rochia alba de mireasa.

Printesa Diana si printul Charles

In anul 1982, Lady Diana Spencer s-a casatorit cu printul Charles, nunta si rochia respectand stilul victorian.

Astfel, in secolul 21, rochia alba este cea care caracterizeaza nunta si mireasa, stilul clasic fiind combinat cu idei moderne, dar pline de gust, rochia alba semnificand in continuare puritate, inocenta si un simbol al unei noi vieti in adevar si dragoste.

In cultura asiatica, rochiile de mirese sunt colorate.In India, China, Vietnam, culoarea traditionala a rochiei este rosu, semnificand noroc.

In India rochia de mireasa se numeste sari si poate fi rosie sau aurie.In Japonia kimono, iar in Indonezia kebaya.

 

Autor: Elena Toma

Reproducerea partiala sau integrala este strict interzisa.